Som kund eller inköpare har du en unik möjlighet att påverka leverantörer att ta ansvar och bidra till en mer hållbar värld. Genom att ställa nyfikna frågor hjälper du inte bara dig själv att göra medvetna val, utan driver också på positiv förändring i hela leveranskedjan.

Här är fem viktiga frågor som kan fungera som vägvisare i dialogen med leverantörer:
1. Vilken miljöinformation finns om era produkter – och vem har verifierat den?
Be leverantören redogöra för vilken miljöinformation som finns tillgänglig om deras produkter och vem som har verifierat uppgifterna. En tredjepartsgranskad miljövarudeklaration (EPD III) eller en tredjepartscertifierad miljömärkning ger ett tydligt kvitto på produktens miljöpåverkan. Det är också viktigt att leverantören är öppen med vilka material som används och hur produkten har tillverkats.
2. Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi och livscykelperspektiv?
Kan produkten återanvändas, repareras eller återvinnas? Undersök också om leverantören arbetar aktivt för att minska klimatpåverkan under hela produktens livscykel.
3. Vilka åtgärder tar ni för att minska era utsläpp?
Hur arbetar leverantören för att reducera utsläpp i produktion, transport och distribution? Klimatavtrycket påverkas av varje steg, inte bara själva produkten.
4. Hur ser era sociala och etiska riktlinjer ut?
Har företaget ett aktivt arbete kring rättvisa arbetsvillkor och en ansvarsfull leverantörskedja? Rättvisa arbetsvillkor och ansvarstagande i hela leverantörskedjan är avgörande.
Du som kund har en stor påverkan på leverantörer när det gäller hållbarhet. Genom att ställa krav på att produkterna ska vara hållbara och ha detaljerade miljövarudeklarationer kan man verkligen göra skillnad. Och det är viktigt – både för företagens konkurrenskraft och för att nå Sveriges hållbarhetsmål. Så nästa gång du pratar med din leverantör, kom ihåg att ställa bra hållbarhetsfrågor. Varje liten åtgärd räknas och kan göra skillnad.