Val av distributör

Välj den distributör du vill använda för din varukorg.

Distributör

Rexel
Rekommenderad distributör

Vi har för närvarande inga uppgifter om produkttillgänglighet.

Ahlsell
Denna distributör stöder för närvarande inte överföring av varukorgen. Istället kan du klicka på produktlänkarna individuellt.

Vi har för närvarande inga uppgifter om produkttillgänglighet.

Conrad
Denna distributör stöder för närvarande inte överföring av varukorgen. Istället kan du klicka på produktlänkarna individuellt.

Vi har för närvarande inga uppgifter om produkttillgänglighet.

Farnell
Denna distributör stöder för närvarande inte överföring av varukorgen. Istället kan du klicka på produktlänkarna individuellt.

Vi har för närvarande inga uppgifter om produkttillgänglighet.

RS Components
Denna distributör stöder för närvarande inte överföring av varukorgen. Istället kan du klicka på produktlänkarna individuellt.

Vi har för närvarande inga uppgifter om produkttillgänglighet.

SEK Svensk Elstandard

Eldrivna fartyg kräver nya standarder

Publicerad: 14 november 2022 Kategori: Branschnyheter

De särskilda förhållandena till sjöss ställer särskilda krav på batterier och installationer, och nya standarder behövs. Varför skriver man en särskild standard för litiumbatterier för användning till sjöss?

Eldrivna fartyg kräver nya standarder

- Olyckor till havs visar att dagens standarder inte har tillräckligt bra säkerhetskrav för sjögående fartyg, säger Arild Røed, sekreterare i IEC TC 18, som arbetar med internationella standarder för elinstallationer till sjöss, inom den internationella standariseringsorganisationen IEC. - Man kan inte förvänta sig att generella standarder ska innehålla krav som fullt ut täcker behoven för fartyg och offshore-enheter. Det är i överensstämmelse med de generella erfarenheterna som gjorts för elinstallationer ombord, menar Arild.

- Till exempel, säger han, har fartyg begränsade möjligheter för evakuering och det är alltid en risk att fartyget förlorar all kraftförsörjning, så kallad ”black-out”. Ett exempel är olyckan med fartyget Brim, som beskrivs i den norska haverikomissionens rapport.

Därför har man startat ett arbete inom IEC för att skriva en standard för litium-jonbatterier som används till sjöss. Den ska bygga på den internationella standarden IEC 62619 för litium-jonbatterier för industribruk och reservkraft. Den har antagits som europeisk standard och fastställts som svensk standard SS-EN IEC 62619. Se preview på de inlednade avsnitten i den nya utgåvan här.

Projektet IEC 63462-1 är öppet för deltagande från svenska företag, organisationer, myndigheter och lärosäten genom SEK Svensk Elstandard, som är den svenska medlemmen i den internationella standardiseringsorgansationen IEC. Arild Røed, som arbetar på NEK, den norska medlemmen i IEC, säger att:

- IEC 63462-1 utvecklas för att vara ett referensdokument både för fartygsstandardserien IEC 60092 och offshore-standardserien IEC 61982. I serien IEC 60092 finns en gammal standard för batteriinstallationer, som i huvudsak beskriver installationer med bly-syrabatterier. Vi arbetar med en revision av den standarden, säger han, så att den refererar till IEC 63462-1 vad gäller litium-jonbatterier. På det sättet får man en obruten referenskedja från de interntionella konventionerna SOLAS och MODU Code.

Projekten i den tekniska kommittén IEC TC 18 är öppna för svenska deltagare genom motsvarande SEK TK 18, Elinstallationer i fartyg och offshore-enheter. Säkerhetsaspekter på stationära installationer med litium-jonbatterier finns i SS-EN IEC 62485-5 från batterikommittén IEC TC 21 (SEK TK 21), läs om den här. Bland andra aktuella projekt inom IEC TC 18 kan nämnas en ny utgåva av IEC 60090-501 om elmotorer för framdrivning och IEC 60533 för EMC, elektromagnetisk kompatibilitet i fartyg.