Målet i mitt skrivande är att utveckla en metodik för att utveckla elevers lärande
- Jag skapar en lektionsdesign som möjliggör en undervisning som möter olikheter samtidigt som den främjar delaktighet (inkluderande arbetssätt).
- Eleven får tydliga mål och kriterier för ett framgångsrikt lärande (korta och långsiktiga mål).
- Eleven blir succesivt ägare av sin egen lärprocess. Men lärprocessen startar styrande från läraren, övergår till stödjande för att leda till att eleven alltmer arbetar i sin lärprocess under eget ansvar.
- I de praktiska övningarna skapar jag i en tydlig progression aktiviteter som synliggör lärandet.
- Eleven får ge återkoppling som för lärandet framåt (formativ feedback och tät återkoppling).
- I mitt arbetssätt aktiveras eleverna som lärarresurser för varandra.
- Jag ger också verktyg och reflektioner som kan användas i det kollegiala lärandet.
Motivation
Upplägget i mitt material följer en väl utvecklad progression som ökar elevernas motivationsgrad genom att börja med enkla mål som eleverna snabbt kan nå, till långsiktiga mål
Genom att ge individanpassade, men utmanande uppgifter och aktiviteter som eleven kan lösa och delta i, känner eleverna snabbt att de blir alltmer kompetenta.
Kollegialt lärande
Kollegialt lärande möjliggörs i olika former av strukturerat, gemensamt arbete, där pedagogisk personal samarbetar strukturerat för att tillägna sig kunskaper och erfarenheter.
Differentierad undervisning
Differentierad undervisning:
- Utgår från gruppen och inkluderar alla elever.
- Ger eleverna möjlighet att delta och lära på sina villkor.
- Bygger på gemenskap.
- Tillvaratar olikheter och främjar delaktighet.
- Innefattar aktiviteter med flera olika vägar att nå målet.
- Skapar variation i uppgiften gällande tempo, nivå, omfång, metod och intresse.
Utifrån elevgruppens behov finns STORA möjligheter till variation i uppgiften gällande tempo, nivå, omfång, metod och intresse snarare än att några elever får andra särskiljande uppgifter. Många gånger tenderar lärare att skapa anpassningar för de elever som har svårt eller alldeles för lätt att ta till sig den. I mitt material finns ett omfång.
Multimodala verktyg
Det är naturligt och självklart att elever använder digitala verktyg. De ringer, sms:ar och använder sociala medier. Den vana som eleverna redan har vid att hantera digitala verktyg, bilder och symboler ger många möjligheter när deras litteracitet ska fortsätta att utvecklas. Det finns många skäl till att använda multimodala texter och digitala verktyg i undervisningen, men i mitt material sker det som en del av lärprocessen. Det är inte allenarådande. Jag har många delar av mitt material digitalt. Jag förordar arbetssätt som t ex
Book Creator – där eleven gör en egen digital bok om sitt lärande. Exempelvis skåpsbygge där de illustrerar, skriver bildtexter, berättar hur det gått till, dvs dokumenterar sin process.
De kan prata in, spela in film, ibland en faktadel, osv.
Jag ställer mig gärna till förfogande för ytterligare information.
Paul Håkansson, författare